۱۳۹۹ آبان ۱۸, یکشنبه

بخش دوم بررسی تفاوت واتس‌اپ و تلگرام

 


در مقاله پیش به بررسی تفاوت‌های دو اپلیکیشن پیام رسان واتس اپ و تلگرام پرداختیم و در این مقاله هم قصد داریم تا این موضوع را بررسی کنیم و تحقیقاتمان را به اتمام برسانیم.
اگر بخواهیم از مزایا تلگرام صحبت کنیم باید بگوییم که تلگرام به شما امکان می‌دهد بدون هیچ محدودیت زمانی، کل چت‌ها یا پیام‌های فردی را حذف کنید و همچنین می‌توانید جلسات فعال را در دستگاه‌های دیگر به پایان برسانید، مخاطبی را با نام کاربری ذخیره کنید (بدون نیاز به شماره تلفن همراه مرتبط)‌، فایل‌های سنگین (تا حجم 1.5 گیگابایت) ارسال کنید و دیگر خدماتی از این قبیل.


واتس اپ در مقابل تلگرام

بیایید نگاهی به نحوه رابط گرافیکی WhatsApp و Telegram بیندازیم. فراتر از چند تغییر در اینجا و آنجا، WhatsApp با گذشت زمان تغییر چندانی نکرده است و همچنین وفادار به آنچه که یک سازمان ساده و نسبتاً نیاز دارد، با منوی پیمایش کناری معمول که در آن می‌توانید با یک بالا پایین کردن صفحه، چت‌ها و لیست تماس‌های خود را تغییر دهید. در پایین سمت چپ دکمه معمول برای ارسال پیام جدیدی است که به لیست مخاطب اشاره دارد، در بالا نوار جستجو وجود دارد که می‌توانید مخاطبین یا عبارات مختلف را بین مکالمات جستجو کنید، منوی کنار آن سه نقطه برای دسترسی به تنظیمات برنامه بسیار ساده، همراه با برخی گزینه‌های شخصی سازی (چند گزینه) که به شما امکان میدهد پس زمینه گپ یا اندازه قلم خود را تغییر دهید.

تلگرام به نوبه خود، مبتنی بر یک رابط گرافیکی است که همه چیز را بلافاصله در یک صفحه نمایش می‌دهد که در آن چت‌ها، گروه‌ها، کانال‌ها و ربات‌ها را می‌یابیم. در اینجا نیز میانبر برای یک پیام / گروه / چت یا کانال مخفی جدید وجود دارد و همچنین یک دکمه در بالای صفحه برای جستجوی اکانت، فایل، مسج، هشتگ و ... در برنامه وجود دارد.

در سمت شخصی سازی، تلگرام ابزارهای مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که با آن‌ها می‌تواند جنبه‌های گرافیکی مختلف برنامه را تغییر دهد؛ تنها کافی است به بخش "تنظیمات گپ" مراجعه کنید تا یک مکان نما برای بزرگ کردن یا کاهش اندازه متن، گزینه‌های تغییر پس زمینه گپ، موضوع، رنگ پیام‌ها، نحوه نمایش لیست گپ پیدا کنید. شما همچنین می‌توانید در این اپلیکیشن از گیف‌ها استفاده کنید، از حالت شب خودکار و بسیاری از گزینه‌های دیگر که برای کاربران طراحی شده است استفاده کنید.

مقایسه واتس اپ و تلگرام

هر این اپلیکیشن‌ها امکان استفاده در چندین دستگاه را به کاربران می‌دهند و اگر در تلفن‌های هوشمند پایه، حداقل در مواردی که در عملکردهای اصلی استفاده می‌شود، تجربه کاربری مشابهی را ارائه می‌دهند، تفاوت اصلی در این است که WhatsApp با شماره تلفن شما مرتبط است؛ بنابراین از WhatsApp Web از طریق برنامه دسک تاپ نیز استفاده می‌کنید، یا با وجود نسخه وب موجود در مرورگر، در هر صورت به تلفن و اتصال داده‌های نسبی نیاز دارد تا در همه عملکردهای آن عملکرد داشته باشد.

اما تلگرام در واقع یک پلتفرم چند دسترسی است که به شما امکان می‌دهد تا از طریق نام کاربری به اکانت خود دسترسی داشته باشید و برای این هدف نیازی به داشتن سیم کارت نیست. و این نحوه تغییر سریع تلفن هوشمند یا دستگاه برای استفاده از برنامه است و همه سیستم عامل‌ها همیشه هماهنگ هستند که به کاربر امکان می‌دهد بدون هماهنگی از یک دستگاه به دستگاه دیگر، با همگام سازی از طریق cloud استفاده کند.

مزایا و معایب WhatsApp و Telegram

در این بخش قصد داریم تا موارد مثبت و منفی WhatsApp و Telegram را که در بالا ذکر شده است با هم جمع بندی کنیم. همانطور که گفتیم این دو برنامه‌های مشابهی هستند؛ اما به روشی کاملاً متفاوت طراحی شده اند: یکی از آن‌ها یعنی WhatsApp ، به‌صورت کاملا ساده طراحی شده است و دیگری یا همان تلگرام، یک برنامه نسبتا کامل است که هرروزه پس از گذشت چندین سال سعی در تکامل و رفع نواقص خود دارد. اساساً آنچه بیش از همه خصوصیات آن‌ها را با یکدیگر متمایز می‌کند، تفاوت میان تعداد کاربران آن‌ها است.

اگرچه تلگرام از ویژگی‌های بیشتری در کنار عملکرد اصلی خود که پیام رسانی است برخوردار است؛ اما یک پلتفرم چند دسترسی برای بهره وری و راحتی، با ربات‌ها و کانال‌های جذاب برای انعطاف پذیری بیشتر با سلیقه کاربران و یک رابط گرافیکی دقیق تر و قابل تنظیم است. اما در مقابل WhatsApp ، فراتر از تماس‌های ویدئویی، دولت و عملکردهای دقیق کنترل آن در خواندن پیام ها، این امر خود را برای اثربخشی و عملی بودن مهمتر از همه برای تعداد کاربران تحمیل می کند ، و این در مورد آن بحث نشده است.

جمع‌بندی

اکنون در سال 2020 هستیم و با توجه به گسترش علم و تکنولوژی، کاربران این فضا باید بتوانند در عین آزادی میان چند اپلیکیشن گوناگون حق انتخاب داشته باشند؛ اما به یک واقعیت می‌رسیم که واتس اپ در طول سال‌ها تغییر چندانی نکرده است و بدون هیچ ادعای کامل بودن یا هدف خاصی برای حل معضل، با امکاناتی نظیر تماس ویدئویی، امکان ویدئو کال گروهی و غیره کاربران خود را در یک سطح رضایت نسبی حفظ کرده‌است. حال با توجه به تمام این موضوعات انتخاب میان هریک از این دو اپلیکیشن کامل با شما است و شما باید بتوانید با توجه به نیاز خود یکی از این اپلیکیشن‌ها را انتخاب کنید. اما نکته بسیار مهم در این بخش فیلتر بودن تلگرام در ایران است که کاربران تنها از طریق پروکسی‌ها و vpnها می‌توانند به این برنامه وصل شوند؛ اما واتس‌اپ از این ایراد مبرا است.

 

هیچ نظری موجود نیست:

خرید پیج اینستاگرام بهتر است یا استخدام ادمین اینستاگرام؟

با توجه به افزایش روزافزون کاربران اینستاگرام، بسیاری از شرکت ها از این شبکه اجتماعی برای تبلیغ برند خود استفاده می کنند، اما همانطور که می ...