۱۳۹۹ آبان ۱۱, یکشنبه

 

ارزش رسانه‌ای فیسبوک

اولین پیشنهاد به فیس بوک که توانسته بود به‌ سرعت رشد کند و در مدت کوتاهی به یک برند تبدیل شود، توسط ویاکوم با مبلغ پیشنهادی 975 میلیون دلار بوده است و در سپتامبر 2006 ، یاهو یک میلیارد دلار پیشنهاد داد. در اکتبر همان سال؛ گوگل پس از خرید یوتیوب، 2.3 میلیارد دلار برای فیس بوک پیشنهاد داد که نهایتا در 24 اکتبر 2007، مایکروسافت 1.6 درصد از سهام فیس بوک را به قیمت 240 میلیون دلار خریداری کرد. که پس از این اتفاق شاهد بودیم که گوگل و سایر شرکت‌ها به روش مشابهی به سهام فیس بوک روی آورده‌اند. پیتر تیل ، یکی از مدیران فیس بوک ، اظهار داشت که ارزش داخلی فیس بوک 8 میلیارد دلار و درآمد پروژه 1 میلیارد دلار برای سال 2015 است.


جلوه FarmVille در سال 2008، فیس بوک محبوبیت خود را با بازی‌های معروف مانند Farm Ville همراه با بسیاری از خدمات ارائه شده حفظ و ادامه داد. در همان سال‌، تعداد کاربران فیس بوک با دعوت کاربران آن از یکدیگر برای استفاده از فیس بوک، به دو برابر گذشته رسید که این بدان معنا است که تعداد اعضای سایت در کل از 10 میلیون نفر فراتر رفته است.



لایک در فیسبوک

در سال 2009 ، فیس بوک کاربران را با ویژگی/مفهوم "لایک" آشنا کرد. با این حال، مفهوم "لایک" به یک حقیقت و بیان انکارناپذیر فرهنگ عامه امروز تبدیل شده است؛ به صورتی که امروزه لایک کردن در شبکه‌های نوعیاستفاده از این شبکه‌ها تبدیل شده است. فیس بوک در شکل گیری این فرهنگ و در معرفی اصطلاحاتی از این قبیل در زندگی ما نقش مهمی داشته است.
طبق آمار الکسا در سال 2010، فیس بوک به عنوان دومین وب سایت پربازدید در جهان شناخته شد. مارک زاکربرگ، که موفقیت جهانی او با رشد چشمگیری روبرو شد، در همان سال مجله تایم به عنوان "مرد سال" شناخته شد. با توجه به همه این پیشرفت‌ها، فیس بوک توانست تعداد کاربران خود را تا سال 2010 به 500 میلیون کاربر برساند که این عدد تا پیش از ورود فیسبوک به رسانه‌های اجتماعی مفهوم قابل درکی نداشت.

کاربران فیسبوک

پس از گذشت سال‌های اولیه تاسیس فیسبوک که تنها برای گروه خاصی طراحی شده بود و در مقاله گذشته هم مفصل به آن اشاره کردیم، به مرور زمان افرادی در سرتاسر دنیا در این برنامه ثبت نام کردند؛ تا جایی که در سال 2013، بخش قابل توجهی از جمعیت جهان از کاربران فیس بوک به حساب می‌آمدند. در این دوره، فیسبوک نه تنها برای تک تک کاربران، بلکه برای تبلیغات و شرکت‌هایی که می‌خواستند ارزش برند خود را افزایش دهند هم مورد توجه قرار گرفت. آنچه در اینجا باید به آن توجه کنیم این است که فیس بوک به رسانه مناسبی برای شرکت‌هایی که می خواهند به سود اقتصادی برسند و همچنین به شرکت‌هایی که می‌خواهند برند شوند هم کمک می‌کند تا به کمک استفاده‌های مانند ارتباطات، اشتراک عکس و انتقال اطلاعات سریع‌تر به هدف خود برسند.  



جایگاه امروزی فیسبوک

وقتی به سال‌های گذشته نگاه می کنیم، هنوز هم فیسبوک با بیش از 2 میلیارد کاربر جز 3 وب سایت پربازدید جهان قرار دارد. امروز، فیس بوک از ویژگی‌های خود مانند ارتباطات‌، به اشتراک گذاری عکس/فیلم و انتقال اطلاعات فراتر رفته است و به یک بستر اجتماعی تبدیل شده است که در آن مردم جامعه معنا داری را تشکیل می‌دهند و در مواقع بحرانی از خود همبستگی نشان می‌دهند و از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی حمایت می‌کنند. 
مثال مرکز راهنمایی بحران؛ می‌خواهم با یک مثال توضیح دهم که این سایت تنها یک کانال اجتماعی معمولی نیست و کاربردهای مختلفی دارد؛ به عنوان مثال در زمین لرزه‌ای که در سال 2017 در مکزیک رخ داد‌، میلیون‌ها نفر از طریق "مرکز کمک بحران" فعال شده توسط فیس بوک به بستگان خود اعلام کردند که در امنیت هستند. به طور خلاصه، صرف نظر از موقعیت مکانی، فیس بوک نسبت به حوادث منفی و جمعی در مناطق مختلف جهان هم نیز حساس است و این از نظر تجربه کاربری امتیازات مثبتی را به شبکه اجتماعی اضافه می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

خرید پیج اینستاگرام بهتر است یا استخدام ادمین اینستاگرام؟

با توجه به افزایش روزافزون کاربران اینستاگرام، بسیاری از شرکت ها از این شبکه اجتماعی برای تبلیغ برند خود استفاده می کنند، اما همانطور که می ...